A JOBBIK SÁTORALJAÚJHELYI ALAPSZERVEZET ÖNKORMÁNYZATI VÁLASZTÁSI PROGRAMJA 2010.
2.
Mit akarunk, és mit csinálnánk másképpen?
Elképzeléseinket az a következő csoportosításban ismertetjük:
• Fejlesztéspolitika
• Közlekedés, úthálózat
• Kereskedelem, belváros – Újhely Plaza
• Oktatás, kultúra, egyházak, népfőiskola
• Egészségügy, kórház fejlesztés
• Árvízvédelem, vízgazdálkodás
• Aranybánya skanzen, szabadidő, sport
• Szlovák-magyar kapcsolatok
• Magyar-cigány együttélés
• Közrend, közbiztonság
• Környezetvédelem, tájvédelem
• Energia, gazdaság, pénzügyek
• Politikai hitvallásunk
Fejlesztéspolitika:
A fejlesztéseknek elsődlegesen a munkahely teremtést kell szolgálnia, a város lélekszám csökkenésének és elöregedésének megállítása, a fiatalok itt tartásának elősegítése érdekében.
Az elmúlt évek fejlesztései bár látványosak, ám nem biztos, hogy a lakosság többségének érdekeit és a fenti célokat szolgálják. A fejlesztésekről való döntések mögül hiányzik a nyilvánosság, a demokratikus vélemény-nyilvánítás és az alapos hatástanulmány. Mi ezen változtatnánk, jelentős döntések előtt kikérnénk a lakosság véleményét, közzétennénk várható hatásokat (fenntartási költségek, bevételek, munkahelyek, stb.).
A fejlesztési pályázatokban nagyobb hangsúlyt fektetnénk a már meglévő termelő vállalkozások fejlesztéseinek támogatására, a helyi vállalkozókkal közös fejlesztésekre, valamint új termelő beruházások létrehozásának segítésére, a bezárt, kihasználatlan telephelyek (Herukon, Bútorgyár, stb.) termelési célú hasznosítására.
Közlekedés, úthálózat:
A közlekedési fejlesztések tehermentesítették a főutcán lakókat, de a lakóövezetre zúdították a forgalmat. Bár a Polgármesteri Hivatal környéke kellemes és nyugalmas sétálóutca lett, de ennek ára a lakótelep lakóinak nyugalma. Egyik oldalon a Vasvári utca, másik oldalon az elterelő út zaja és bűze terheli az ott lakókat, a nagy forgalom veszélyezteti a gyalogosan közlekedők biztonságát.
Miközben azon az útvonalon egyetlen közlekedési lámpa sem segíti a ténylegesen veszélyes forgalmat, ugyanakkor a Rákóczi út torkolatába akkor telepítették feleslegesen a jelzőlámpát, amikorra a forgalmat jórészt elterelték onnan.
Az autóval közlekedőket és a környezetet is fokozottan terheli az átfogó koncepcióval nem kellően alátámasztott fejlesztés.
Az elkerülő útvonalakon mindenütt sebességkorlátozások és megállási tilalmak nehezítik a közlekedést és a belváros kerülgetése jelentős belső forgalmat és többletköltséget okoz. A belváros mesterséges zsákutcák tucatján közelíthető meg, de a parkolóhelyek hiányában ez sokszor megoldhatatlan.
Megfontolandó lenne egy hegy-völgy közlekedési tengely kialakítása, pl. a Petőfi utca kétirányúsításával, és az egyirányúsítások ésszerűségét is át kellene gondolni.
Szükséges lett volna egy átfogó közlekedésfejlesztési koncepció és hatástanulmány készítése, sőt, ma sem késő, mi ezt szorgalmazni fogjuk.
Miután ezek a fejlesztések a város minden lakóját érintik, meg kellett volna kérdezni a lakosság véleményét egy helyi népszavazás formájában, hogy tényleg akarja-e ezt?
Hiányzik a helyi tömegközlekedés. Az e funkciót valaha részben betöltő kisvasút megszüntetése az egész térséggel együtt a várost is sújtotta. Ez is olyan feladat, amely akár egy autóbusz vásárlásával (bérlésével?), okos útvonal és menetrend szervezéssel sokat könnyíthetne a városlakók életén.
Természetesen itt nincs módunk minden közlekedési probléma taglalására. A 37. út várost elkerülő szakaszának végleges kihelyezésével, vasúti felüljáró építéssel, a Sátoraljaújhely-Sárospatak szakasz négysávúsításának előre ütemezésével, a vasút villamosítással, a Bodrogköz felé vezető út nyomvonalának kiegyenesítésével a Berecki-hídig (a „Papok-dűlője” nyomvonalán), víziút fejlesztéssel csak említés szintjén foglalkozunk (utóbbival később kissé bővebben is).
Miközben az elmúlt években az önkormányzat fejlesztéseinek legnagyobb részét útépítésekre fordította, a lakótelepen nincs szilárd burkolatú parkoló, és számtalan utcában nincs járda. A városon kívüli kerékpárutakhoz a városon belül elfelejtettek kerékpárutakat és -sávokat kialakítani.
(Az előző rész itt, a következő rész itt olvasható!)