A JOBBIK SÁTORALJAÚJHELYI ALAPSZERVEZET ÖNKORMÁNYZATI VÁLASZTÁSI PROGRAMJA 2010.
6.
Árvízvédelem, vízgazdálkodás, csatornahálózat – Ronyva–Bózsva komplex hasznosítása
A megépített kerékpárút duzzasztógátként kiválóan funkcionált, ami a Tesco előtti tó felduzzasztásában jelentkezett, de árvízvédelmi töltésként nem vált be. Sajnos a három évvel ezelőtti árvíz nem volt elegendő figyelmeztetés a töltések megépítéséhez, ehhez meg kellett várni az ez évi katasztrófát!
Mi a most már elodázhatatlan árvízvédelmi töltések építését összekapcsolnánk egyrészt a csapadék- és szennyvízelvezető hálózat árvízkor tapasztalt hibáinak felszámolásával, de ezen túlmenően a Ronyva és a Bózsva komplex hasznosítását szeretnénk megvalósítani. Erre kidolgozott projekt javaslatunk azonban csak tényleges összefogással, kormányzati és uniós pályázati támogatással valósítható meg!
Ebben benne foglaltatik az árvízvédelmi töltések megépítésével együtt a Ronyva duzzasztása a Bodrog torkolatban megépítendő duzzasztóművel, és egy törpe vízerőmű létesítésével a szennyvíztelep mögött, amelynek alvízcsatornája a Holt-Ronyva lenne. Ezzel a Holt-Ronyvát újra élővízzé varázsolhatnánk, és ismét biztosítható lenne a varázslatos természetvédelmi terület, a Long-erdő és a Kapronca-ér hiányzó vízellátása.
Persze itt is szükséges lenne az árvízvédelmi töltések megépítése a Bodrog árvize ellen, a Bodrog-zugi vésztározó miatt, de ez egyben lehetővé tenné a vasút és a 37. út közötti területre történő vízkormányzással egy vízisport centrum, vagy egyszerű csónakázó- és horgásztó megvalósítását, sőt, a bányakanyaron túli vízjárta területek vízellátásával azok hasznosítását is lehetővé tehetné pl. a halgazdálkodás meghonosítására.
A vízzel kapcsolatos terveink itt nem érnek véget: A Ronyva duzzasztása és egy zsilip megépítése által víziút összeköttetés alakulhatna ki a Bodrogon át Sárospatak-Tokaj és Borsi-Bodrogszerdahely irányába, ami a vízi turizmust is lehetővé tenné, de a nem távoli jövőben ismét növekvő jelentőségű vízi áruszállítás lehetőségét is biztosítaná. A víz közelsége a csónak- és kishajóépítő tevékenységet is meghonosíthatná.
Az egykori Sátoraljaújhely-Csap vasútvonal jelenleg használaton kívüli iker Ronyva hídjának egyik felét közúti híddá alakítva, rehabilitálnánk a Berecki út Volán-telep felé eső szakaszát, és a vasút-közút-víziút találkozásánál intermodális logisztikai csomópontot hoznánk létre. E célra EU pályázati pénz nyerhető, és a felszámolt Bútorgyár telephelyébe ismét életet lehetne lehelni, munkahelyeket teremtve.
A Kenyérgyártól a Fehér-patak és Ronyva-árapasztó megépítendő töltésén végig, az említett vasúti hídon és a Ronyva töltésén át kerékpárutat építenénk ki a Berecki révig, leágazással Borsiba, a Rákóczi kastélyhoz, valamint a vasút mentén a Várhegyig a meglévő kerékpárúthoz, ezzel biztosítva a belterületi összekötő kerékpár útvonalat is.
(Az előző rész itt, a következő rész itt olvasható!)